Jumat, 23 Maret 2012

Lampiran II : Isyarat-isyarat tambahan bagi kapal-kapal Nelayan yang sedang menangkap ikan.


1. Umum

Penerangan-penerangan yang disebutkan disini, jika diperlihatkan sesuai dengan aturan 26(d) harus ditempatkan disuatu tempat yang dapat kelihatan dengan sejelas-jelasnya.
Penerangan-penerangan itu harus terpisah sekurang-kurangnya 0,9 meter tetapi pada ketinggian yang lebih rendah daripada penerangan-penerangan yang ditentukan di dalam aturan 26 (b)(i) dan (c)(i), Penerangan-penerangan itu harus harus dapat kelihatan keliling cakrawala dari jarak sekurang-kurangnya 1 mil, tetapi dari jarak yang lebih dekat daripada penerangan-penerangan yang ditentukan oleh aturan ini bagi kapal-kapal ikan.


2. Isyarat-isyarat bagi kapal Dogol

(A) Kapal-kapal bilamana sedang menangkap ikan dengan dogol, entah menggunakan pukat dasar, entah pukat laut dalam, boleh memperlihatkan :
(i) Bilamana sedang memasang pukat-pukatnya : dua penerangan putih bersusun tegak lurus.
(ii) Bilamana sedang menarik pukat-pukatnya : satu penerangan putih di atas satu penerangan merah bersusun tegak lurus.
(iii) Bilamana pukat tersangkut di suatu rintangan : dua penerangan merah bersusun tegak lurus.

(B) Masing-masing kapal yang sedang menangkap ikan dengan dogol secara berpasangan boleh memperlihatkan :
(i) Pada malam hari lampu sorot diarahkan kedepan dan ke arah kapal lain dari pasangan itu.
(ii) Bilamana sedang memasang atau menarik pukat-pukatnya atau bilamana pukat-pukatnya tersangkut di suatu rintangan, penerangan-penerangan yang ditentukan di dalam aturan 2(a) di atas.

3. Isyarat-isyarat bagi kapal-kapal jaring lingkar.

Kapal-kapal yang sedang menangkap ikan dengan alat penangkap ikan jaring lingkar boleh memperlihatkan dua penerangan kuning bersusun tegak lurus. Penerangan-penerangan ini harus berkedip secara berganti-ganti setiap detik dan dengan waktu nyala dan waktu padam yang sama. Penerangan-penerangan ini hanya boleh diperlihatkan bilamana olah gerak kapal terganggu oleh alat penangkap ikannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar